Preguntes i respostes freqüents

Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme

Ves enrere COVID-19: Preguntes i respostes freqüents en l'àmbit del treball (FAQ)

COVID-19: Preguntes i respostes freqüents en l'àmbit del treball (FAQ)

1. Qui assumeix la baixa per malaltia del coronavirus o la quarantena?

La Seguretat Social. Totes les baixes mèdiques de treballadors i treballadores malalts per coronavirus, així com les quarantenes preventives com a conseqüència de l'epidèmia de coronavirus, siguen computades com a baixes per accident de treball.

Aquesta decisió implica que els afectats que es troben en aquests casos percebran el 75% de la BR a partir de l'endemà a l'emissió del comunicat de baixa i les empreses no tindran costos socials, en assumir-lo aquest íntegrament la Seguretat Social.

2. Poden les empreses substituir a treballadors que estiguen en quarantena?

Sí, perquè els substituïts estan en situació d'incapacitat temporal.

3. Com?

A través d'un contracte temporal d'interinitat, directament o a través d'ETT en el règim general previst per a això.

També és possible l'externalització mitjançant la subcontractació amb altres empreses, òbviament en aquest cas, amb els límits que imposa no incórrer en situacions de cessió il·legal de treballadors. En tots els casos, sempre que no existisca restricció en quant a l'activitat del centre de treball per raons sanitàries o de prevenció de riscos laborals.

4. Pot l'empresa aplicar un ERTO per causa de força major?

Sí. La suspensió temporal dels contractes de treball per causa de força major és la mesura laboral adequada durant el temps que duren les restriccions de l'activitat. També ho seria quan resultara impossible el desenvolupament de l'activitat empresarial, per l'absència de part de la plantilla com a conseqüència del virus SARS-CoV-2 (afectació directa o en quarantena preventiva).

5. Qui inicia el procediment d'ERTO per causa de força major ?

L'empresa. El procediment s'inicia mitjançant sol·licitud de l'empresa davant la Direcció General de Treball que s'acompanyarà d'un informe relatiu a la vinculació de la pèrdua d'activitat com a conseqüència del COVID-19 i dels mitjans de prova que s'estimen necessaris. Simultàneament es comunicarà als representants legals del personal.

6. S'estableix el període de consultes?

No, l'expedient de suspensió temporal per causa de força major dels contractes de treball no precisa, d'inici, de període de consultes.

7. Quan entrarà en vigor l'ERTO?

L'autoritat laboral haurà de dictar resolució en el termini de 5 dies des de la sol·licitud. És previsible que donades les circumstàncies extraordinàries, i davant l'acumulació de sol·licituds, aquest termini no es complisca. Si l'autoritat laboral constata l'existència de força major, la decisió de l'empresa de suspendre els contractes de treball farà efecte des de la data del fet causant de la força major, és a dir, tindria efectes retroactius.

8. Quines mesures ha provat el Govern d'Espanya per a totes les persones afectades per un ERTO?

  1. Seran beneficiàries de la prestació per desocupació, fins i tot aquelles que no tingueren dret a ella per no tindre el temps de cotització suficient.
  2. El temps de prestació no computarà per a la desocupació de després. Estes persones no hauran esgotat la seua prestació per desocupació. Si són acomiadades en el futur, començaran a conbrar-la des de zero.
  3. Durant l'ERTO, les empreses no pagaran quotes a la Seguretat Social, amb l'objectiu que no acomiaden treballadors.

Aquesta decisió s'inclou dins del Pla de Mesures de protecció social enfront del coronavirus aprovat el 17 de març. En breu es publicaren convocatòries i procediments.

9. Pot una persona treballadora negar-se a treballar per por al contagi?

No poden negar-se a treballar, llevat que ells siguen els que tinguen símptomes i les autoritats sanitàries acorden el seu aïllament i quarantena.

Si l'empresa no té suficients efectius recorrerà a la contractació temporal per a garantir els serveis.

10. Poden paralitzar els treballadors l'activitat?

No. Els treballadors no poden, unilateralment, suspendre l'activitat de la seua empresa pel coronavirus. Aquesta mesura s'articula a través de l'article 21 de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, que exigeix informar la Inspecció de Treball d'aquest assumpte perquè "anul·le o ratifique", en 24 hores, la decisió del personal treballador.

L'article estableix que els representants dels treballadors i treballadores o els delegats de prevenció poden, efectivament, acordar per majoria la paralització de l'activitat dels personal afectat per aquest risc. No obstant això, el precepte exigeix que tal acord serà comunicat "immediatament" a l'empresa i a l'autoritat laboral -en aquest cas la Inspecció de Treball-, la qual, en el termini de vint-i-quatre hores, anul·larà o ratificarà la paralització acordada.

11. Té l'empleat l'obligació d'avisar a l'empresa si aprecia risc d'estar contagiat?

La prevenció de riscos laborals afecta a totes les persones de l'empresa, per això, s'han de seguir les recomanacions que realitza l'empresa en línia amb les directrius emeses per les administracions públiques.

12. En cas de contagi en el treball i defunció es podria considerar accident laboral?

Sí, la persona treballadora que compte amb mitjans de prova suficients que acrediten que va emmalaltir en el treball podrà interposar una reclamació contra aquesta. Existeixen altes possibilitats per a que els tribunals declaren la responsabilitat de l'empresa per no haver implementat les mesures preventives a les condicions de treball de les quals es deriva un risc greu i imminent.

L'empresa és responsable de la implementació de totes les mesures de prevenció sempre que existisca un risc clar de perill.

13. Què és el teletreball?, és una opció factible?

En aquells supòsits en els quals el teletreball no està regulat en el conveni d'aplicació, es recomana negociar i pactar la seua viabilitat amb caràcter temporal, així com la forma de prestació d'aquest treball i la provisió per part de l'empresa dels mitjans necessaris per a dur-lo a terme.

En qualsevol cas, s'estarà al que es disposa i conforme als procediments regulats en l'Estatut dels Treballadors i en la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, especialment en matèria de riscos psicosocials i ergonomia.

El Govern d'Espanya es va comprometre el 17 de març a establir el teletreball com a mesura de flexibilitat principal, quan les circumstàncies ho permeten.

Està previst un programa de suport a la digitalització i a la I+D de les pimes que facilitarà la implantació del teletreball.

Aquesta decisió s'inclou dins del Pla de mesures de protecció social enfront del coronavirus aprovat el 17 de març. En breu es publicaren convocatòries i procediments.

14. Sóc autònom. Quina mesura de protecció social ha decretat el Govern el 17 de març?

Prestació extraordinària per cessament d'activitat per a autònoms les activitats dels quals hagen quedat suspeses o que vegen decaure la seua facturació en un 75 % en relació amb la mitjana del semestre anterior. Aquesta mesura tindrà vigència d'un mes.

Aquesta decisió s'inclou dins del Pla de mesures de protecció social enfront del coronavirus aprovat el 17 de març. En breu es publicaren convocatòries i procediments.

MÉS INFORMACIÓ: 900 35 31 35