Consum

Arbitratge - Preguntes freqüents

Sí. A més, si es desconeix l'empresa o si no està adherida al sistema arbitral de consum, s'a consella presentar una reclamació perquè l'Administració intente una mediació

Sí. Les administracions competents en matèria de consum, gestionen i financen este servici públic.

No. Únicament tenen l'obligació aquelles empreses que estan adherides al sistema arbitral de consum. No obstant cal tindre en compte que l'empresa pot fixar exclusions per a determinats tipus de conflictes en la seua adhesió, pràctica molt habitual en les empreses de telefonia. Altrament, també pot donar-se el cas que l'empresa o professional, a pesar de no estar inscrits en el Registre d'Arbitratge, accepten sotmetre's a esta via per a resoldre reclamacions concretes.

Si l'empresa hi està adherida està obligada a acceptar els arbitratges que els seus clients li proposen. No obstant això, en el cas de no estar adherida, sí que podria no acceptar l'a rbitratge, i arxivar-se la sol·licitud i, aleshores, quedaria oberta la via judicial.

No, estes dos vies són incompatibles i excloents, ja que ambdós finalitzen en una resolució executiva i de compliment obligatori per ambdós parts (laude en el cas de l'arbitratge, i sentència, en el cas de la via judicial), i tenen, per tant, valor de cosa jutjada.

Hi ha dos tipus d'arbitratge: en equitat i en dret. En l'arbitratge en equitat els àrbitres són coneixedors del sector en què s'ha produït el conflicte, i ho resolen segons el seu lleial saber i entendre. En l'arbitratge en dret, els àrbitres són sempre llicenciats en dret que resolen en conflicte i apliquen l'ordenament jurídic vigent. En consum, l'arbitratge és sempre en equitat, llevat que les parts manifesten expressament el contrari.

Hi ha dos tipus d'òrgans: el Col·legi Arbitral format per tres persones (un president representant de l'Administració; un àrbitre, proposat per les associacions de consumidors, i un altre per les organitzacions empresarials) i l'àrbitre únic que és un òrgan unipersonal creat per a agilitzar el procediment i designat entre el personal al servici de l'Administració Pública. En ambdós casos, resolen l'assumpte amb imparcialitat assistits per un secretari.

Quan les parts així ho acorden o, excepte oposició d'estes, quan ho acorde el president de la Junta Arbitral de Consum, sempre que la quantia de la controvèrsia siga inferior a 300 € i que la falta de complexitat de l'assumpte així ho aconselle.

No, els àrbitres que integren el Col·legi Arbitral són imparcials, objectius i independents i actuen amb criteris de legalitat i equitat, amb independència que els reclamants o reclamats estiguen associats o no.

No. No cal encara que sí que és recomanable. L'òrgan arbitral decidirà qui porta la raó basant-se tant en la documentació que obre en l'expedient com en les manifestacions de les parts en l'acte d'audiència.

No. Mentres s'està tramitant el procediment arbitral, per no saber encara quina de les dos parts tenen raó, cap d'estes no podrà exigir a l'altra que complisca les seues obligacions.

La normativa no permet utilitzar este mitjà de resolució de conflictes, quan els litigants són dos empreses, autònoms o professionals. Per exemple, no pot sol·licitar-se l'arbitratge sobre telefonia si el contracte és d'autònoms, sobre subministrament elèctric, si és un establiment comercial,... De qualsevol mode, si no està conforme amb la inadmissió pot recórrer-la davant de la Comissió de Juntes Arbitrals de Consum o a través de la nostra Junta Arbitral.

En tindre el laude els mateixos efectes que una sentència judicial ferma, hauries de sol·licitar al jutge de primera instància del lloc on es va dictar el laude la seua execució, que serà gratuïta, sempre que la quantia de la reclamació no supere els 900€.

No estar d'acord no és motiu d'anul·lació d'un laude. L'única cosa que podria sol·licitar-se és un aclariment. Els motius d'anul·lació del laude i, per tant, de recurs s'arrepleguen en la normativa, entre estos, per exemple, que el conveni arbitral no existix, però mai es podria recórrer per no estar d'acord.