Nota de premsa

La Comunitat Valenciana exporta per valor de 7.914,5 milions d'euros en el primer trimestre de l'any i es manté com la segona més exportadora

19/05/2020

- El sector agroalimentari, que suma el 23,9 % de les exportacions, creix un 14,6 %
- Parra: "La Comunitat és una de les regions que millor ha resistit l'impacte de la pandèmia en les seues exportacions"



Les exportacions de la Comunitat Valenciana en el primer trimestre de l'any han assolit un valor de 7.914,5 milions d'euros, amb un lleuger descens del 0,9 %, cosa que situa la Comunitat com la segona comunitat autònoma espanyola més exportadora, segons les dades que ha difós la Direcció Territorial de Comerç en València.

La directora general d'Internacionalització, María Dolores Parra, ha destacat que la Comunitat Valenciana ha sigut una de les comunitats autònomes que "millor ha resistit l'impacte de la pandèmia provocada per la COVID-19 en els intercanvis internacionals".

"A pesar que en el primer quadrimestre les exportacions es veuran alentides, és important destacar que som una de les regions amb un millor comportament en les exportacions, gràcies a la gran tasca de les empreses valencianes", ha explicat.

"Com a Administració pública ?hi ha afegit? hem de continuar donant suport a les empreses per a facilitar-ne la internacionalització i l'adaptació al nou escenari".

"És el moment d'apostar per la internacionalització, amb nous programes i nous suports, sense perdre de vista el nou escenari que ha creat la pandèmia i, per això, des d'Ivace Internacional continuem dissenyant nous suports per a les empreses en un context en què digitalització i internacionalització aniran més que mai de la mà", ha indicat.

Segons Parra, des de la Conselleria d'Economia Sostenible "hem anat adaptant els suports a les necessitats de les empreses des de l'inici de la pandèmia i l'última d'aquestes mesures consisteix en la flexibilització de les ajudes als plans d'internacionalització, a més d'oferir informació a les empreses a través de seminaris en línia en el marc del programa 'GlobalCV', en col·laboració amb les cambres de comerç i l'ICEX".

L'objectiu és "facilitar a les empreses formació i informació de valor afegit sobre mercats, tendències o procediments que els puguen facilitar el seu procés d'internacionalització", hi ha afegit.

En analitzar les dades d'exportació, des de la Comunitat Valenciana s'ha exportat l'11,5 % de les exportacions espanyoles, cosa que fa que se situe com la segona comunitat autònoma més exportadora.

Per províncies, Alacant ha exportat per valor de 1.427,7 milions d'euros, la qual cosa representa un ascens del 2,4 %; les exportacions de Castelló es xifren en 2.004,8 milions d'euros, amb un ascens del 4,1 %, i les de València registren un descens del 4 %, amb un valor de 4.482 milions d'euros.

Desglossament de productes i àrees

Pel que fa a les xifres per sectors, el sector d'alimentació se situa com el més exportador, amb el 23,9 % de les exportacions valencianes i un ascens del 14,6 %. El sector d'automoció, amb el 18,7 % de les exportacions totals, registra un descens del 23,8 %.

A continuació se situen les semimanufactures no químiques, que augmenten un 5,9 %. En aquest capítol, els productes ceràmics registren un creixement del 3,4 % respecte al primer trimestre de 2019. Hi segueixen els productes químics, amb un ascens de l'1,6 %.

Els béns d'equip, amb l'11 % de l'exportació valenciana, s'incrementen, així mateix, un 6,1 %, mentre les manufactures de consum registren un descens del 4,8 % en el període analitzat.

La Unió Europea concentra el 56,7 % de les exportacions valencianes en el primer trimestre. Per països, Alemanya és el principal client, amb un descens del 6,2 %, seguit de França, que registra un augment del 3,1 %. En tercera posició se situa Itàlia, amb un ascens de l'1,5 %. El Regne Unit, en quart lloc, registra un descens del 16,2 %.

Les exportacions dirigides a l'Amèrica del Nord han ascendit un 6,6 % amb un augment destacat de les exportacions als Estats Units del 8 %. Les vendes dirigides a l'Amèrica Llatina descendeixen un 10,1 %. Àsia registra un descens de l'11,7 %, mentre Àfrica experimenta un augment del 2,5 %, amb augments del Marroc (6,5 %) o Algèria (1 %).

Impuls servei Contacta

Ivace Internacional ha intensificat el desenvolupament del servei Contacta per a informar les empreses de la situació generada per la COVID-19 en els mercats exteriors, amb prop d'un centenar de videoconferències entre empreses i la Xarxa Exterior de l'Ivace en el mes d'abril.

La directora general d'Internacionalització ha explicat que l'organització de calendaris setmanals del servei Contacta entre empreses valencianes i el personal de la Xarxa Exterior de l'Ivace ha sigut "un dels serveis que s'han oferit a les empreses durant la crisi provocada per la COVID-19".

"Es tracta del desenvolupament de videoconferències entre empreses i el nostre personal en els diversos mercats per a informar sobre la situació real de la pandèmia en el mercat concret, les restriccions als negocis, les perspectives del mercat o les mesures impulsades, entre altres qüestions", ha explicat.

El servei gratuït Contacta "ha sigut molt demanat per les empreses en aquest moment concret, ja que els ha ajudat a conéixer la situació i les possibilitats d'actuació en aquest moment tan complex", ha assegurat Parra.

Durant el mes d'abril, 19 antenes de l'Ivace han participat en els Contacta. El mercat que més interés ha despertat ha sigut el de la Xina, amb 19 videoconferències; seguit pel Japó, amb 9 reunions, i Polònia, Rússia i Nova York, amb 7 reunions cada una.

A continuació se situen l'Àfrica occidental, Mèxic, San Francisco, Algèria, Escandinàvia, el Marroc, el Vietnam, Xile, Colòmbia, l'Índia, Indonèsia, Brasil, el Perú i les Filipines.